Ziek en taxi's

22 augustus 2014 - Takoradi, Ghana

Woensdag ziek op bed gelegen, balen balen balen. Onze leskinderen hebben super lieve “Get well soon” tekeningen gemaakt, wat een schatjes! Dagje rust heeft me goed gedaan, donderdag kon ik er weer tegenaan. ’s Ochtends prachtig Ghanese stoffen gekocht om jurkjes van te laten maken. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst! ’s Middags gezellig samen met Caro en Paula dingetjes uitgezocht op het centrum.

Vandaag 3e les. Heb er zin in. Leuk om de kinderen weer te zien en vooral om te foto’s te bekijken. De foto’s van de vorige keer waren niet allemaal van goede kwaliteit, maar wel onwijs leuk om te zien. Een paar voorbeelden staan op de To Be Worldwide Facebook.

Ondertussen rijden we heen en weer met allerlei soorten taxi’s en vooral allerlei soorten taxichauffeurs. Tot nu hebben we vier soorten kunnen onderscheiden. Het gaat natuurlijk om het goed onderhandelen anders zijn we na twee weken helemaal blut.
Mister 1 (ja het zijn allemaal mannen): de jonge taxichauffeur vraagt doodleuk 70 cedis voor een ritje naar het centrum. Normaal zijn de prijzen tussen de 4 en 7 cedis. Tien keer zoveel dus. Een leuke niets wetende toerist die daar vast wel een keer intrapt.
Mister 2: de jonge taxichauffeur die zegt te weten waar hij naar toe moet en je dan ergens anders afzet met de woorden ‘ja maar dat is toch een supermarkt’? Dus naar de juiste plek brengen kost natuurlijk meer cedis.
Mister 3: de taxichauffeurdie zegt het te weten en op elke hoek moet stoppen om het aan zijn landgenoten te vragen. En ondertussen wil hij ons steeds naar African Beach Hotel brengen. NO we don’t want to go to African Beach Hotel!
Mister 4: de oudere taxichauffeur die je voor een goede prijs naar je bestemming brengen. Jippie!

Dus vanaf nu af aan checken we eerst even de leeftijd van de taxichauffeur en de staat van de auto, want in sommige auto’s vraag je je sowieso af of je de tocht nog gaat redden omdat her en der wat onderdelen uitvallen. Uiteindelijk belanden deze bijna rijp voor de sloop auto’s bij de automonteur want alles wordt hier tig keer gerepareerd totdat het uiteindelijk op de schroothoop belandt.

Liefs, Caro en Joyce

DSCF8292